Zakupy przez Internet z roku na rok zyskują na popularności. Jest to wygodna forma nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również ich partnerów. Sklepy on-line oferują bardzo różnorodną ofertę produktową, co sprawia, że są tak atrakcyjne. Jednak, aby proces zarządzania sprzedażą wysyłkową był efektywny, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jakich? Przybliżymy je Wam poniżej.
Profesjonalne oprogramowanie to podstawa
Prowadząc sklep on-line z wysyłką produktów, niezbędne będzie wyposażenie magazynu w odpowiednie oprogramowanie. Program magazynowy online to wygodny sposób na kontrolę przepływu produktów ( więcej informacji na wfirma.pl/program-magazynowy-online), dzięki któremu będziemy mieć pełen przegląd o tym, co dzieje się na magazynie. Oprogramowanie magazynowe pozwoli nam kontrolować ilości zapasów różnych towarów na magazynowych pólkach. Jest to ważne ze względu na to, że prowadząc sklep on-line, czas wysyłki do klienta jest głównie uzależniony od tego, czy produkt jest dostępny na magazynie. Jeśli tak, to wysyłka następuje już w dniu wpłynięcia zamówienia lub w dniu kolejnym. Co więcej, system magazynowy pozwala nam na kontrolę zapasów tak, aby były utrzymywane na optymalnym poziomie. Jest to możliwe dzięki opcji, jaką posiadają oprogramowania dla magazynów, która przypomni nam o czasie, kiedy należy domówić towar. Dodatkowo programy magazynowe umożliwiają nam obsługę zamówień z wielu sklepów. Program będzie liczył sumę zamówień ze wszystkich sklepów i konfrontował to ze stanami zapasów na magazynie.
Zarządzanie dokumentami
Programy magazynowe nie tylko pomagają kontrolować przepływy magazynowe, ale również są dużym wsparciem w przypadku wystawiania dokumentów sprzedażowych oraz magazynowych. Co to oznacza w praktyce? Odpowiedni program komputerowy wygeneruje podstawowe dokumenty magazynowe takie jak PZ, WZ, PW, czy też MM. Równie ważną kwestią jest, aby zadbać o program do generowania faktur. Większość klientów, szczególnie tych biznesowych będzie od nas z pewnością tego wymagać. Dzięki zintegrowanym programom możemy to sobie bardzo ułatwić. Do programu komputerowego wprowadzamy niezbędne dane klienta lub kontrahenta, które potem szybko użyjemy do wystawienia faktury. Co więcej, warto skorzystać również z nowoczesnych programów CRM, które ułatwią nam zarządzanie relacjami z klientami. Dostęp do danych zawartych w systemach CRM mogą mieć jednocześnie osoby z różnych działów. Zarówno magazyn, dział sprzedaży, czy też marketing mogą korzystać z tych danych jednocześnie, będąc w innych miejscach.
Kontrola płatności
Zazwyczaj postawą do realizacji zamówienia jest płatność z góry lub faktura z odroczonym terminem płatności. O ile w pierwszym przypadku kontrola płatności nie jest praktycznie wymagana, bo po wpłynięciu należności towar zostaje wysłany, o tyle w przypadku faktur z odległym terminem płatności sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Jeśli klient płaci nam po kilkudziesięciu dniach i takich klientów mamy kilkunastu, to niezapłacone faktury mogą stać się dla nas dużym problemem. Dlatego też warto kontrolować terminy płatności i w przypadku konieczności dochodzić swoich należności poprzez windykację. W dopilnowaniu tego, czy klienci płacą w terminie faktury pomoże nam odpowiedni program. Na bieżąco będzie kontrolować terminy płatności, a w przypadku jego przekroczenia przez danego klienta, zostaniemy o tym poinformowani. Dzięki czemu szybko będziemy mogli reagować.