Doświadczenia lockdownu otworzyły więcej osób na rozwiązania stosowane od wielu lat – zdalny lub hybrydowy sposób pracy. Zadania wykonywane przez komputer wyglądają rzecz jasna inaczej niż te stacjonarne, różni się również sposób rekrutacji. Jak przygotować odpowiednią rekrutację zdalną oraz wykorzystać do niej nowoczesne narzędzia?
Jak skonstruować dobre ogłoszenie o pracę?
Nie wszystkie branże czy firmy decydują się na wprowadzenie zdalnego systemu rekrutacji i pracy. Należy zatem koniecznie zaznaczyć to w ogłoszeniu, najlepiej na samym początku – oszczędzi to kandydatom czasu, jeśli okaże się, że siedziba biura nie jest w miejscu ich zamieszkania. Pamiętaj też o tym, by jasno sprecyzować wymagania. We wszystkich ogłoszeniach są slogany o otwartości, a zatem warto wyróżnić się przez ściślej określony profil kandydata. Może to poskutkować mniejszą ilością zgłoszeń, lecz będą one lepiej dopasowane. Koniecznym aspektem do sprecyzowania jest wymagane doświadczenie.
Oprócz samej treści trzeba także dobrze rozważyć miejsca, w jakich pojawi się ogłoszenie. Na popularnych stronach z ogłoszeniami często można znaleźć podstrony z ofertami pracy – na pewno warto się tam pokazać. Inne miejsca to fora oraz grupy gromadzące specjalistów w danej dziedzinie, choć wcześniej należy zapoznać się z regulaminem strony. Najbardziej wyspecjalizowana opcja to platforma rekrutacyjna, pozwalająca na uzyskanie precyzyjnych wyników. Zbudowanie na niej profilu wymaga nieco czasu, jednak potrafi odpłacić się naprawdę świetnymi kandydaturami.
Czy CV jest nadal istotne w procesie rekrutacji?
Do niedawna wysłanie CV było kluczowym elementem rekrutacji, jednak obecnie sztuka ich dobrego skonstruowania jest naprawdę trudna. Dodatkowo wielu pracodawców podkreśla, że taka forma niedostatecznie określa rzeczywiste umiejętności kandydata. Coraz częściej wybiera się zatem formularz (np. bezpłatny Google Forms), pozwalający zadać konkretne pytania mające sprawdzić dane cechy. Pozwala on najczęściej na uzyskanie dokładniejszych i bardziej wiarygodnych informacji.
Rozmowa czy mail? Co lepiej pozwoli poznać kandydata?
Rekrutacja ma ocenić to, czy kandydat nadaje się na dane stanowisko, a zatem najlepiej zrobić to od każdej dostępnej strony. Pierwsze wiadomości warto wymienić przez maila – zweryfikuje to znajomość zasad pisowni i umiejętność formułowania swoich myśli. Niektórzy rezygnują z rozmów i rzeczywiście, nie zawsze są one konieczne. Przydają się jednak wszędzie tam, gdzie wymaga się np. pracy w grupie. Oprócz telefonu można wykorzystać narzędzia do wideokonferencji, takie jak Zoom, Google Hangouts/Meet, Microsoft Teams, Skype albo Whereby. Wszystkie one są darmowe i umożliwiają dobrą jakość połączenia.
Czym wdrożenie zdalne różni się od stacjonarnego?
Wszystkie powyższe platformy da się wykorzystać także do omówienia najważniejszych kwestii związanych z działaniem firmy. Należy tutaj wyznaczyć osobę odpowiedzialną za kontakt z nowym pracownikiem i zapewnić, że odpowie na wszelkie pytania. Warto tutaj być otwartym na potrzeby „świeżaka”, aby jego praca od początku była efektywna.
Rekrutacja zdalna to dla wielu osób wyzwanie, ale należy przyznać, że potrafi ona oszczędzić wiele czasu oraz choćby przestrzeni biurowej. Odpowiednio przeprowadzona daje równie dobre efekty co ta tradycyjna, więc nie ma powodów, by jej unikać.
Jeżeli szukasz pracownika, to koniecznie zapoznaj się z platformą rekrutacyjną Jobllegro.com/employer