Szukasz wykonawcy analizy rynku, ale obawiasz się, że twoja branża jest zbyt specjalistyczna i nie znajdziesz firmy, które odnajdzie się w jej realiach? Oczywiście, jeśli mówimy o bardzo niszowej branży, istnieje szansa, że twój potencjalny wykonawca jeszcze się nią nie zajmował. Nie oznacza to jednak wcale, że nie wykona dobrej roboty. Dowiedz się dlaczego.
Nawet jeśli twój potencjalny wykonawca nigdy nie obracał się w twojej branży, wciąż może wykorzystać swoje doświadczenie do wykonania znakomitej analizy rynku na potrzeby twojego przedsiębiorstwa. Dlaczego? Jest kilka bardzo dobrych argumentów za tą tezą.
Uniwersalna natura analizy rynku
Bez względu na branżę oraz cel analizy rynku, jest to dziedzina bardzo mocno osadzona w pewnych strukturach / zasadach tworzenia. Istnieje szereg technik i metodologii zbierania i analizowania danych, które działają dokładnie na takiej samej zasadzie, bez względu na rodzaj organizacji, dla której jest ona wykonywana. Można by nawet posunąć się do stwierdzenia, że w naturze analizy rynku jest dostosowywanie się do przedmiotu analizy. Wszystko jest kwestią znalezienia wartościowych danych i wyciągnięcia z nich odpowiednich wniosków.
Dobry badacz to eksplorator, który poradzi sobie z nowym wyzwaniem
Natury analizy rynku przyciąga do tej specjalizacji także odpowiednie osoby. Dobry badacz rynku jest ciekawy nowych branż i z chęcią korzysta ze swojego arsenału technik, by jak najlepiej zrozumieć sytuację przedsiębiorstwa, poznać kontekst w jakim działa, oraz jak najlepiej określić jego rynkową sytuację. Niszowość branży sprawia, że projekt jest jeszcze ciekawszy.
Specjalizacja – nietypowe projekty
Istnieją firmy zajmujące się badaniami rynku, które wręcz specjalizują się w nietypowych analizach – zarówno z punktu widzenia branży, w jakiej działa organizacja-zleceniodawca, jak i celów analizy. Mogą wówczas sprawdzić, czy ich metody rzeczywiście dopasowują się do każdej sytuacji, oraz poszerzać zakres źródeł danych, które pozyskują na potrzeby analizy. Oto przykład ciekawej analizy tego typu od Quantify.
Twoja inicjatywa to ogromny kapitał
Bez względu na podejście i doświadczenie zleceniobiorcy, ogromną pomocą dla niego będzie twoja proaktywna postawa. Postaraj się więc stworzyć jak najlepszy brief, który w precyzyjny i szczery sposób zobrazuje firmę oraz kontekst, w którym działa. Dostarcz i wskaż wszelkie możliwe źródła informacji, które wydaje ci się choć trochę potencjalnie pomocne. Wykaż się inicjatywą i zwracaj się do wykonawcy ze swoimi materiałami i spostrzeżeniami nawet bez jakiegokolwiek zapytania.
Nie ma specjalizacji? Stwórz ją – nawiąż stałą współpracę
Nawet jeśli wykonawca nie posiada specjalizacji w twojej branży, może ją stworzyć poprzez stałą współpracę z twoją firmą. Wówczas wasza wspólna praca nad analizą może się okazać początkiem długotrwałej relacji biznesowej oraz ogromną przewagą konkurencyjną. W końcu najlepsi dostawcy analiz rynku tworzą ja na wyłączność zleceniodawców.
Mamy nadzieję, że dostrzegasz teraz, że powodzenie analizy rynku zależy przede wszystkim od klasy i podejścia zleceniodawcy i zleceniobiorcy. Doświadczenie w konkretnej branży może być pomocne, ale nie jest decydujące. Powodzenia w poszukiwaniach idealnego dostawcy i udanego analizowania!