Jesteś na początku swojej przygody z Amazonem? A może prowadzisz już sprzedaż na Amazonie, ale zastanawiasz się nad zmianą modelu z FBA na FBM? W takim razie mamy dla Ciebie praktyczny poradnik, w którym wyjaśnimy, na czym polega FBM na Amazonie. Jest to model sprzedaży i logistyki, który ma wiele zalet. Poznaj je, by dowiedzieć się, czy przyniesie pożądane korzyści dla Twojego biznesu!
FBM na Amazon – co to jest?
Amazon w Polsce zyskuje na popularności i coraz więcej sprzedawców decyduje się na dystrybucję towarów tym kanałem sprzedaży. To opcja dedykowana spółkom – zarówno producentom, jak i resellerom. Jedni i drudzy na początku swojej przygody muszą wybrać model logistyki i sprzedaży spośród trzech dostępnych opcji. Tytułowe FBM na Amazonie to skrót od nazwy Fulfilment by Merchant.
Taki system logistyki i dystrybucji polega na tym, że to sprzedawca kompletuje zamówienie, pakuje je, adresuje i wysyła do klienta. Amazon pełni więc funkcję kanału dystrybucji, ale nie bierze udziału w przekazaniu towaru.
Pozostałe dwa typy sprzedaży to:
- FBA (Fullfilment by Amazon) – po otrzymaniu zamówienia od klienta, sprzedający przekazuje produkty Amazonowi i to Amazon odpowiada za dostarczenie ich do odpowiednich klientów. Sprzedający ma ograniczone obowiązki, ale ma to oczywiście wpływ na zwiększenie wysokości prowizji;
- Zlecenie wysyłki firmie zewnętrznej, czyli tzw. fulfillment outsourcing.
FBM na Amazonie – dla kogo?
Model sprzedaży i logistyki FBM polecany jest najczęściej sprzedawcom, którzy oferują produkty ekskluzywne lub unikatowe. Ta opcja sprawdzi się również w przypadku mniejszych firm, które sprzedają mniej produktów. Dla sprzedawców korzystających z Seller Fulfilled Prime (SFP) również zaleca się wybór opcji FBM.
Zalety FBM na Amazonie
Jeśli sprzedawca zdecyduje się na model FBM na Amazonie, to z pewnością odnotuje sporo korzyści. Wśród nich można wyróżnić m.in.:
- Samodzielna kontrola nad firmą i większa swoboda;
- Budowanie niezależnej marki;
- Ograniczenie strat powodowanych przed zmiany wprowadzane przez Amazon;
- Ograniczenie formalności;
- Mniejsza prowizja dla Amazon;
- Kontrola nad jakością wysyłki i terminami dostarczania towarów do klientów.
FBM na Amazon to sporo korzyści, ale też obowiązków. Jeśli nie wiesz, który model będzie korzystniejszy w Twoim przypadku i potrzebujesz porad ekspertów – firma Nethansa służy pomocą. Specjaliści pomogą Ci wybrać model sprzedaży i logistyki adekwatny do potrzeb Twojego biznesu.
Więcej informacji na https://www.nethansa.com/pl/blog/modele-sprzedazy-i-logistyki-na-amazonie-co-to-jest-fbm-2/