webinar

Webinar – co to jest i jak go wykorzystać?

Obecnie seminarium nie musi być przeprowadzane w klasyczny sposób, czyli stacjonarnie, bezpośrednio przed widownią na sali. Coraz częściej przyjmuje postać wideo i odbywa się online, nosi wtedy nazwę webinarium. Trzeba zadbać o kwestie techniczne, ustalić termin webinaru, czyli dzień nagrywania filmu na żywo, który będzie dostępny dla każdej zainteresowanej osoby. Webinar może być nagrywany przez różne serwisy społecznościowe, w tym przez Facebooka czy YouTube.

Jakie wyróżnia się rodzaje webinarów?

Webinary mogą przyjmować różną formę, w zależności od tego, jakie chce się uzyskać efekty. W zależności od ich przeznaczenia, można mówić o webinariach edukacyjnych i produktowych, onboardingu użytkownika, szkoleniach pracowników i spotkaniach zespołu. Webinary przyjmują postać narzędzia do generowania leadów i budowania bazy adresowej. Wykorzystuje się je do pozyskania nowych klientów i utrzymania relacji ze stałymi. Technik i typów treści do wyboru jest sporo, dzięki czemu można dobrać dla siebie optymalne rozwiązanie w danym momencie.

Popularne są pokazy slajdów, czyli prezentacja online przy użyciu materiałów wizualnych. Kolejną opcją będzie wideo na żywo, co świetnie sprawdza się do budowania bliższych relacji z odbiorcami, w tym zespołem czy klientami. Z tego narzędzia warto skorzystać również w celu zaprezentowania swojego produktu.

Następną możliwością będzie umożliwienie uczestnikom webinaru skorzystania z czatu tekstowego, dzięki któremu mogą zadawać pytania prowadzącemu, a ten z kolei udzielać na bieżąco odpowiedzi. Jeżeli chce się umacniać relacje z odbiorcami, to czat będzie świetnym rozwiązaniem.

W przypadku przekazywania trudniejszej wiedzy, łącznie ze skomplikowanymi zagadnieniami, zaleca się sięgnąć po tablicę, aby przekazać wszystko w przystępny dla odbiorcy sposób. W webinarach używa się także opcji udostępniania ekranu, ankiet, przycisku call to action mającego na celu wezwanie do konkretnego działania uczestników. Możliwe jest nagrywanie transmisji i wielokrotne odtwarzanie jej. Taka wielostronna konferencja ma wiele zalet, pora się z nimi zapoznać.

Czy warto zdecydować się na webinarium?

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na regularne przeprowadzanie webinarów, za pomocą których mogą efektywnie i wyczerpująco zaprezentować swój produkt czy usługę. Nie chodzi tutaj wyłącznie o pokazanie tego, co ma się na sprzedaż, ale podzielenie się wiedzą, służenie poradą, wzbudzenie zainteresowania. Nikt nie lubi nachalnej reklamy, dlatego webinarium sprawdza się idealnie jako subtelne narzędzie marketingowe. Za pomocą webinariów można pokazać swoje kompetencje, wzbudzić zaufanie i lojalność klientów. Wiele osób traktuje webinar jako skuteczną metodę uczenia się, ale może stać się też bardzo skutecznym narzędziem sprzedaży.

Nie jest trudno nauczać i sprzedawać jednocześnie, ale wymaga to oczywiście dobrego planu i umiejętności. Webinarium może zostać wykorzystane do promowania marki, budowania pozytywnego wizerunku. Za pomocą webinariów możliwe jest nie tylko dotarcie do potencjalnych klientów, ale też lepsze poznanie grupy docelowej (w tym jej potrzeb, zainteresowań, oczekiwań i preferencji). Służą też do zwiększania autorytetu, kreowania się na eksperta w danej branży.

O czym pamiętać, przygotowując webinar?

Dobrze przygotowany webinar to podstawa. Zadbać należy o to, aby zorganizować go w pełni profesjonalnie i efektownie. Trzeba dowiedzieć się, co interesuje odbiorców, aby wybrać odpowiednie tematy do poruszenia podczas transmisji na żywo i wypisać je. Po wybraniu właściwego tematu, tytułu i formatu, można przejść do kwest prowadzących i zespołu, chyba że przeprowadza się webinar samodzielnie.

Webinarium trzeba też wypromować, dotrzeć do grupy docelowej. Można w tym celu wykorzystać social media, e-mail marketing czy własną stronę www. Transmisja może zostać przeprowadzona za pośrednictwem komputera lub smartfona.

Wybrać trzeba odpowiednie tło webinaru, stworzyć studio nagraniowe lub je wynająć. Istotny jest szybki Internet, wysoka wartość uploadu. Zadbać należy o właściwy kadr, najlepiej aby znajdował się na wysokości oczu, był trójwymiarowy. Potrzebny będzie dobrej jakości sprzęt – kamera, mikrofon, oświetlenie. Kamerki wbudowane w laptopa czy smartfona nie zagwarantują wysokiej jakości obrazu.

Kluczowe będzie zadbanie o to, aby prowadzącego webinar było dobrze widać i słychać. Słabej jakości dźwięk i obraz to prosta droga do zrobienia złego wrażenia, wręcz zniechęcenia do siebie. Jeśli chodzi o oświetlenie, to godna polecenia będzie lampa pierścieniowa i dodatkowy softbox.

O czym jeszcze pamiętać robiąc webinar?

Warto też pamiętać o tym, aby przed transmisją na żywo zrobić próbę generalną. Chodzi tutaj o przejrzenie jeszcze raz planu webinarium i swojej prezentacji, przetestowanie sprzętu. Opanować trzeba oczywiście wszystkie używane narzędzia, aby nie zostać niczym zaskoczonym w trakcie prowadzenia transmisji na żywo.

Podczas webinaru ważne jest to, aby nie przytłaczać odbiorców zbyt dużą ilością informacji na raz. Trzeba też zawsze dać odbiorcom dokładnie to, co zostało im obiecane przy rejestracji. Trzeba również poinformować, o czym dokładnie będzie webinarium, jakie tematy zostaną poruszone.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *