Motywacja zespołu sprzedażowego

Nie ma idealnych ludzi i nie ma idealnych pracowników. Zarządzanie zespołem to prawdziwe wyzwanie, gdzie wyznaczanie celów i budowanie grafiku zadaniowego nie jest jedynym zadaniem menedżera. Kierujący musi też znać podstawy psychologii i umieć w pracowniku dostrzegać zwykłego człowieka. Jak należy stawiać zadania i jednocześnie budować w zespole morale oraz pomagać swoim handlowcom rozwinąć skrzydła? 

Motywacja zespołu sprzedażowego jest jednym z głównych czynników, które determinują wynik pracy danego zespołu. Poznaj skuteczne zasady motywacji zespołu sprzedażowego, które stosuje nasza firma konsultingowa.

  • Uniwersalne cele

Cel musi być wspólny. Wytyczne do jego osiągnięcia muszą iść w parze ze wspólnymi korzyściami. To zawsze wywołuje solidarne działania w grupie. Najbardziej pożądane są cele SMART, ale plany powinny być rozsądne i możliwe do osiągnięcia.  

  • Zdrowe zasady rywalizacji

Rywalizacja jest ważna. Indywidualna premia dla najskuteczniejszego sprzedawcy zawsze kusi dodatkowym zarobkiem. Świetne w takiej sytuacji są konkursy dla pracowników z gratyfikacją finansową lub rzeczową.

  • Nieoczekiwana nagroda

Wręczona publicznie premia bez zapowiedzi to doskonały czynnik motywacyjny i nobilitujący. Zaskoczenie pracowników jest tu dodatkowym atutem. Ich praca bowiem została zauważona ot tak po prostu, czyli oznacza to, że firma docenia wykonane zadania. Po takiej akcji wydajność pracowników na pewno wzrośnie. Sami postawią sobie za cel osiągnięcie wyższych wyników sprzedażowych. 

  • Zaufanie

Zaufanie do szefa i odwrotnie – szefa do pracownika – bardzo motywuje każdego handlowca. To potwierdzenie rzetelności, umiejętności zawodowych oraz samodzielności pracownika. Lider grupy powinien zawsze stawiać na równe traktowanie członków zespołu oraz sprawne delegowanie, a także reagowanie na pomysły pracowników. Nie można faworyzować jednej osoby. Zdanie to jest bardzo trudne do osiągnięcia, ale może w tym pomóc fachowe doradztwo w sprzedaży firmy Sellwise  https://www.sellwise.pl/doradztwo-i-konsulting/ 

  • Zwierzchnik i wyrozumiałość

Lider musi nieść pomoc merytoryczną oraz dawać wsparcie psychologiczne. Problemy pracownika powinny być zaakceptowane, to zbuduje atmosferę bezpieczeństwa na linii podwładny – szef. Kto nie pracuje, nie popełnia błędów, więc pracownik ma prawo do pomyłek. A pomyłki mogą wynikać na przykład ze złej sytuacji emocjonalnej, w której znalazł się w tym akurat momencie. Zrozumienie i empatia działa pozytywnie w obie strony i wzmaga lojalność pracownika. 

  • Uczciwa ocena pracy

Uczciwość w ocenie realizacji celów i premiowania wyników jest niezwykle istotna. Menedżer musi być po prostu sprawiedliwy. Obiektywizm i świadome rozliczenia z wykonanych zadań są bardzo ważne i motywujące do dalszej pracy. Jak to zrobić? Fachowe doradztwo biznesowe odpowie na każde pytanie.

  • Wymówki – nieważne, ważne i ważniejsze

Eliminowanie błędnych przekonań dotyczących przeszkód i odgrywania przez pracowników roli poszkodowanego – nie zawsze się jest ofiarą i to należy uzmysłowić pracownikowi we właściwej sytuacji, by nie zarażał się ciągle wirusem ofiary. Nie zawsze wina za brak ich wyników leży w działaniach innych osób albo czynników zewnętrznych. To bardzo często jest próba uwolnienia się od odpowiedzialności za marne postępy. 

Motywowanie zespołu sprzedażowego jest trudnym zadaniem. Przełożony zarządza zakresem obowiązków podwładnych, ale też ma za zadanie zadbać o dobrą atmosferę. Musi też przewodzić całej grupie pracowników. W tym, jak stworzyć idealny zespół sprzedażowy, pomoże nasze fachowe doradztwo w biznesie. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *